No Credit Check Payday Loans
Start arrow Przewody hamulcowe arrow Typy układów
Typy układów
W zależności od ilości tarcz hamulcowych oraz marki i modelu motocykla spotyka się różne sposoby poprowadzenia przewodów hamulcowych od pompy do zacisków. Kupując przewody HEL masz najczęściej wpływ na to jak będą one poprowadzone.

Poniższy podział dotyczy układu hamulcowego koła przedniego w motocyklach nie wyposażonych w układ ABS. W przypadku hamulca tylnego mamy zazwyczaj doczynienie z pojedynczym przewodem, natomiast w przypadku układu ABS najczęściej  przewód z pompy ręcznej biegnie do pompy ABS i dopiero stamtąd do zacisków.

 

Układ z jedną tarczą hamulcową z przodu. 
Przewody hamulcowe - typy układów

 

Przy takim układzie najczęściej pompa jest połączona zaciskiem za pomocą jednego odcinka przewodu. Czasem zdarza się, że przewód składa się z dwóch krótkich odcinków elastycznych połączonych metalową rurką. W takich przypadkach klient ma możliwość wyboru, czy zostaje przy rozwiązaniu oryginalnym, czy zastępuje całość jednym przewodem w oplocie. Jako, że cena przewodu zależy nie od długości a ilości przewodów w zestawie, to pozostawienie układu dwóch przewodów elastycznych połączonych rurką będzie droższe niż zastosowanie jednego długiego przewodu. Pod względem wydajności układu oba rozwiązania będą działały tak samo.


Układ z dwoma tarczami z przodu.
Przewody hamulcowe - typy układów

 

Układ S
Najczęściej w przypadku dwóch tarcz z przodu fabrycznie stosowany jest układ z rozdzielaczem i trzema przewodami (pompa-rozdzielacz + 2x rozdzielacz-zacisk). W przypadku tego typu układu ważne jest czy fabryczne przewody da się odkręcić od rozdzielacza. Jeżeli nie ma takiej możliwości to będzie należało zastosować nowy rozdzielacz.

Przewody hamulcowe - typy układów

 

Układ F
Inny typ ułożenia przewodów to poprowadzenie dwóch przewodów bezpośrednio od pompy do zacisków. Przy pompie końcówki oczkowe obu przewodów mocowane są na wspólnej śrubi. Eliminuje to konieczność stosowania trójnika.

Przewody hamulcowe - typy układów

 

Układ O
Modyfikacją układu z dwoma przewodami pompa-zacisk jest układ z jednym przewodem od pompy do zacisku i drugim przewodem łączącym zaciski biegnącym nad błotnikiem. Przewody łączą się również na wspólnej śrubie, z tym że nie przy pompie a przy jednym z zacisków.

 

Wszystkie trzy wyżej wymienione układy można stosować zamiennie. HEL posiada w ofercie zestawy typu F do większości motocykli fabrycznie wyposażonych w układ typu S. Układ typu O jest najrzadziej spotykany. Odwiedź nasz sklep lub skontaktuj się z nami by dowiedzieć się jakie opcje są dostępne w przypadku Twojego motocykla.

Wydajność poszczególnych układów.

Według naszej wiedzy nie zostały przeprowadzone miarodajne testy wydajności poszczególnych typów układów. Doświadczenie mówi nam jednak, że jeżeli są jakieś różnice pomiędzy układami typu S, F i O to są niewyczuwalne dla przeciętnego motocyklisty. Układ typu F jest z pewnością najłatwiej odpowietrzyć. W układzie typu S niechciane pęcherzyki powietrza mogą zbierać się w trójniku. Nie mieliśmy nigdy trudności z odpowietrzeniem układu typu O, choć znane są opinie o trudności z pozbyciem się powietrza z przewodu biegnącego nad błotnikiem.

Podsumowując, typ poprowadzenia przewodów pozostaje bez wpływu na efektywność działania układu hamulcowego. Ma wpływ na łatwość odpowietrzania, wygląd oraz cenę (mniej przewodów = niższa cena).

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Strony HEL Performance w innych krajach: australia | francja | hiszpania | portugalia | rosja | usa | wielka brytania | włochy

Valid XHTML & CSS - Copyright © 2009 by WUKA